wij zijn nu in Zweden in het plaatsje Ahus. - Reisverslag uit Bremerhaven, Duitsland van Ria Slot - WaarBenJij.nu wij zijn nu in Zweden in het plaatsje Ahus. - Reisverslag uit Bremerhaven, Duitsland van Ria Slot - WaarBenJij.nu

wij zijn nu in Zweden in het plaatsje Ahus.

Blijf op de hoogte en volg Ria

03 Juni 2015 | Duitsland, Bremerhaven

Zaterdag 30 mei 2015
We vertrekken om tien uur uit Schleswiger en om half elf rijden we de grens over van Duisland naar Denemarken. We rijden over de snelweg, langs de snelweg zie je regelmatig koolzaadvelden en graanvelden liggen, erg mooi. Onderweg flinke regenbuien en dan weer zonnig met prachtige luchten. Als het half twaalf is zoeken we een parkeerplaats op om koffie te drinken, hier blijven we een half uurtje staan, even de benen strekken en dan vervolgen we de route. We rijden bij Nyborg over de brug naar Konsør welke ons vijftig euro kost. Om half twee stoppen we om te lunchen en weer even de benen strekken en dan rijden we verder. Half vier komen we in Kopenhagen op de camperplaats bij de jachthaven aan. Even verder op staan Lies en Leo uit Noordwijk, ook zij gaan mee met de NKC reis. Ze herkende de camper van ons aan het plaatje dat achterop staat, Jaap maakt een praatje met Leo. Nadat we koffie hebben gedronken doen we de wandelschoen aan en gaan we de omgeving verkennen. Een mooie bewolkte lucht begeleidt ons, maar af en toe valt er toch lichte regen uit de lucht. Tegen half zes zijn we terug bij de camper, precies op tijd want nu begint het harder te regenen en zo gaat het de gehele avond door.

Zondag 31 mei 2015
Tegen half negen ontbijten we. Jaap heeft broodjes in de oven gebakken, een eitje gekookt, glaasje sinasappelsap er bij. Zo hebben wij onze eigen taken met het camper bestaan. Tegen half elf rijden wij op de fiets naar het centrum, waar we de fiets nabij de schouwburg parkeren. Voor de schouwburg is een grote bouwput. Er wordt hier ook veel gewerkt. We lopen de Ostergade in die vervolgens overgaat in Frederiksberggade. Hier bevinden zich de winkels en pleinen. We lopen tot aan het plein bij het raadhuis. Het was een aardige tippel. Op het plein zien we een treintje staan waar hop off hop on op staat. Dat lijkt ons makkelijk om langs de bezienswaardigheden te rijden. We kopen kaartjes en stappen in. Het stelt helaas niet veel voor en dus stappen we vlakbij het Christianborg Slot weer uit. Dit is het paleis waar de koning woonde, maar nu zetelt het Deense parlement er. Twee maal werd het kasteel door brand verwoest. Het huidige kasteel is in neobarokstijl herbouwd. We bezoeken het. We kunnen er verschillende zalen bekijken, erg mooi. Als we zijn uitgekeken wandelen we richting Tivoli. Het eerste pretpark ter wereld welke in 1843 geopend werd. We lopen er langs, want om entree te betalen en nergens in gaan vinden we geen goed idee. We gebruiken de lunch in restaurant Bryggeriet dat naast Tivoli ligt. Jaap kiest voor een Burger Classic en ik voor Buger Gorgonzola. Jaap bestelt er een biertje bij voor slechts negen euro, maar dan is het wel een halve liter, voor mij water en dat is gratis zien we later op de rekening. Nu dat scheelt weer. Hierna willen we naar Nyhavn waar de mooie gekleurde huizen staan, de ober legt uit hoe we moeten lopen. Het is dezelfde weg door de winkelstraat terug. We komen weer uit bij de fietsen en rijden naar Nyhavn. Dit is echter zo dichtbij dat we het hadden kunnen lopen. We parkeren de fietsen weer. Het ziet er leuk uit en het is er gezellig druk. We wandelen langs de kade naar het eindpunt, ook daar is weer van alles te zien. We kijken op de kaart hoe we terug kunnen rijden naar de camperplaats. Onderweg komen we langs de Churchillparken waar we een mooie fontein zien, ook maar even een foto van maken. We fietsen verder langs een groot cruiseschip en dan rijden we langs een grote weg naar de camperplaats terug. Onderweg is het wat gaan spetteren en als we thuis zijn begint het echt te regenen. Wij hebben dus geboft met een mooie znnige dag vandaag.

Maandag 1juni 2015
Het heeft bijna de hele nacht geregend, tegen de morgen houdt de regen op. We doen rustig aan., om half twaalf vertrekken we op de fiets, inmiddels weten we al een beetje de weg. We willen naar de kleine zeemeermin, Lili Havfrue. Maar eerst kijken we nog even bij de cruiseschepen. De Prinsendam ligt er nu ook , het is een mooi schip. Van hier is het nog een klein stukje fietsen naar de kleine zeemeermin. Er heerst een gezellige drukte, iedereen maakt foto’s en wil met Lili op de foto staan. Ik dus ook en Jaap maakt een leuke foto. Nadat de foto’s gemaakt zijn gaan we op een bankje zitten aan de waterkant. Links van ons maken muzikanten muziek, het klinkt mooi en het kost niets, nou ja een muntje geven we natuurlijk wel. Hier vandaan fietsen we naar Amalienborg Slot. De koningin is thuis want de vlag wappert in top. Het is een rond plein met gebouwen er om heen, waarvan een gerenoveerd wordt, met in het midden een standbeeld. Daar tegenover staat de Frederik Kirchen. We wandelen er naar toe en gaan naar binnen. Het is een mooie ronde kerk en is mooi licht van binnen. Er is ook een mooi orgel. Hierna willen we ook nog de Alexander Newsky kirke bezoeken die even verder op in de straat staat. Het is een Russisch orthodoxe kerk. We moeten een trap op naar boven en dan komen we in een zaal die er uitziet als een museum. Een oude dame zwaait er de scepter. Ze spreekt volgens ons alleen Russisch, maar wil ons wel van alles vertellen, dat wordt dus handen en voeten werk. Ze slijt ons een kaart en een kartonnen icoontje. Ik mag ook nog een foto maken, terwijl bij de ingang stond dat je er niet mag fotograferen. Hierna zoeken we de fietsen op en rijden naar Nyhavn waar we willen lunchen. Dit doen we bij Hereford House. Jaap kiest voor een Club Sandwich en ik voor een Ceasar salade en we drinken er een biertje en een wijntje bij. Het smaakt ons heerlijk. Van hier is het maar een klein stukje lopen naar Vaffelbageren waar ze heerlijk ijs verkopen. We kiezen beide voor oblie met hazelnoot- en caramelijs en ook dat smaakt heerlijk. We stappen weer op de fiets en rijden naar Rosenborg Slot. Het was het Koninklijke lustslot van Christiaan IV. Het werd tussen 1607-1617 gebouwd voor de poorten van de stad. Nu worden in het gebouw naast koninklijk porselein en zilverwerk ook de belangrijkste schatten van de Koninklijke familie getoond. Het is voor ons te laat om nog naar binnen te gaan, want om vijf uur sluiten de deuren en het is nu bijna half vijf. Jaap gaat op een bankje in de tuin zitten, terwijl ik om het kasteel loop en wat foto’s maak. Hierna fietsen we terug naar de camperplaats en doen onderweg nog wat boodschappen bij een supermarkt. Tegen zes uur komen we bij de camper aan. Ook vandaag was het weer een stralende zonnige dag.

Dinsdag 2 juni 2015
Voor we naar Zweden rijden willen wij nog even kijken bij Frederiksborg Slot, maar omdat we de plaats Fredensborg in tikken op de Tom Tom komen we niet bij het Frederiksborg Slot uit maar bij het Fredensborg Slothave uit. Als je het snappen kan! Ook een kasteel maar vast nog bewoond door de Koninklijke familie want ook hier staan wachters voor in prachtig tenue. Ik ga het opzoeken als we weer internet hebben. We mogen dan ook alleen op afstand naar het kasteel kijken, wel mogen we in het park wandelen. Dat doen we dan ook. De tuin is vast wel een aantal hectaren groot. Wij maken een klein rondje en zien dan ook het kasteel aan de achterkant. Wanneer wij terug zijn gekeerd bij de camper, tikt jaap op goed geluk de plaats Hillerød in. Als we daar aankomen, zien we het slot liggen. En ja als we daar zijn ligt daar het mooie kasteel Frederiksborg sprookjesachtig aan een meer. In dit kasteel is Christiaan IV geboren. Het imposante gebouw brandde in 1859 af, met uitzondering van de paleiskerk. In 1884 werd het herbouwd en is mooier dan ooit tevoren. Na jaren van reconstructie ligt het er weer in volle glorie bij, zelfs nu zijn ze nog aan het renoveren aan de buitenkant. Nu is het ook het National Historiske Museum. Een rondgang door 70 vertrekken van het kasteel is een wandeling van de afgelopen 500jaar. We bezichtigen het kasteel dat volhangt met schilderijen en in sommige vertrekken staan ook nog wat meubeltjes. Ook is er op de tweede verdieping kleding van Koningin Margaretha te zien, erg leuk. We bezoeken twee etages en zijn dan twee uur verder in de tijd. We vinden het genoeg en zoeken de uitgang weer op. Buiten regent het. We lopen door de tuin terug naar de camper, waar we de lunch gebruiken. Het is half drie als we vertrekken naar Zweden door de tunnel en over de brug die tussen Kopenhagen en Malmö ligt. We rijden om drie uur Zweden in op weg naar de Regenbogencamping in Ăhus. We arriveren er om kwart voor vijf. Het regent nog steeds. Op de camping zien we verschillende campers van onze groep staan.
Ik zet koffie en daarna drinken we een borreltje. Om zeven uur maak ik het eten klaar, voor vandaag staat macaroni op het menu. Na het eten gaan we wandelend de omgeving verkennen, het is gelukkig droog. Het is een grote camping die ligt in het bos en aan de overkant van de weg heb je het strand. We lopen er even naar toe, het is een smal strandje maar wel lang gesterkt. Hierna wandelen we nog wat verder door de omgeving en dan gaan we rechts omkeert naar de camping terug. De avond besteden we aan lezen.

• 03 Juni 2015 - 23:05

Fred:

Jullie vermaken je uitstekend lees ik.
    Maar heeft Jaap al een keer braadworst gescoord?
    Groeten van Gerda en Fred

• 04 Juni 2015 - 07:31

Hanna:

Wat geweldig dat we jullie zo kunnen volgen op jullie reis, pluk de dag
    Liefs van Hanna

• 04 Juni 2015 - 20:37

Geervlietjes:

Mooi verhalen en zo heerlijk om jullie op deze manier te volgen. Bijna alsof we zelf in jullie camper zitten (was het maar waar:) !! Als het morgen hier 30 graden is ..... dan toost ik met een roseetje op- en met jullie.
    Liefs, ons

• 04 Juni 2015 - 20:54

Pietie:

hartelijk dank dat je iedere dag zo'n mooi verslag schrijft! Ik kijk er elke keer weer naar uit, en dit is pas het begin van jullie prachtige reis.
    liefs, Pietie