Eindelijk weer internet. - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu Eindelijk weer internet. - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer internet.

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Juni 2015 | Noorwegen, Karasjok

Dinsdag 16 juni 2015 dag 12
Vandaag een rustdag, waren dan ook pas om half negen uit bed. Rustig aan gedaan, want het regent nu toch. Om elf uur is het droog, maar zwaarbewolkt. We besluiten naar het openluchtmuseum te gaan. We wandelen er heen, dit is ongeveer 1,5 km lopen vanaf de camping. Bij het museum lopen we eerst door de souvenirs winkeltjes. Er wordt ook glas geblazen, ik sta even te kijken. Daarna kopen we de kaartjes voor het museum. Eerst kunnen we naar een film kijken die gaat over de oorsprong en leefwijze van de Samen in vroegere tijden. Een interessante film. Hierna lopen we naar het openluchtmuseum. Hier staat de woonomgeving zoals de Samen vroeger gehuisvest waren. Het museum is klein, we zijn snel uitgekeken. We wandelen terug naar de camping, onderweg kijken we nog even naar het parlementsgebouw van de Samen. De middag brengen we rustig door. Om zes uur hebben we een barbecue met zalm in de tent van de Samen. We worden ontvangen door een echtpaar met een klein jongetje allen in klederdracht. Binnen wordt het houtvuur klaar gemaakt door een wat oudere man ook in klederdracht. Als we allemaal aanwezig zijn wordt uitgelegd hoe we de zalm moeten roosteren boven het houtvuur. Het wordt een leuk spektakel. Iedereen heeft er zin in, we gaan in groepjes de zalm roosteren. De zalm wordt aan een stok geregen die je dan boven het smeulende vuur moet houden, dit duurt ongeveer vijfentwintig minuten. Wanneer de zalm klaar is wordt deze van de stok gehaald en kunnen we het eten. De zalm smaakt verrukkelijk. Iedereen geniet van deze avond en aan het eind van de avond gaat een ieder voldaan naar hun camper.