Op weg naar Russenes. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu Op weg naar Russenes. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu

Op weg naar Russenes.

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Juni 2015 | Noorwegen, Russenes

Donderdag 18 juni 2015 dag 14
Vandaag begint de dag goed, een stralende blauwe lucht met hier en daar van die wol wolken. De temperatuur voelt een stuk beter, ook al is het slechts 7,5 graad. Ik stond vanmorgen met een Nederlandse dame, niet van onze groep bij de Globe. Ik was op zoek naar mijn armband die ik kwijt ben geraakt. Nog even al mijn wegen die ik bewandeld heb nagelopen, maar natuurlijk niet gevonden. Nu gaan we weer weg, want verder is er weinig te beleven op het plateau. Iedereen komt hier voor de middernachtzon. We rijden vanaf de Noordkaap naar het plaatsje Skarsvag, kijken er wat rond en zien hoe de kleine kottertjes binnen varen van een nachtje vissen op krabben. We kunnen zien dat er heel veel gevangen is, want er worden verschillende bakken omhoog gehesen. Hierna rijden we naar het plaatsje Glesvaer, dit ligt ongeveer 20 km van de doorgaande weg af. Het is ook nu weer een mooie rit er naar toe. Bijna had Jaap een rendier tegen de camper, hij kon nog net een noodstop maken. Het vissersdorp Glesvaer is gelegen aan de westkust van Magerøya. 120 mensen wonen hier het hele jaardoor in de beschutting van de prachtige kleine en grote eilanden. Aan het van de eilandengroep stijgt de Glesvaerstappan uit de oceaan. In de zomermaanden zijn deze eilanden het thuis voor miljoenen zeevogels die hierheen komen, papegaaiduikers, een grote kolonie arenden, aalscholvers, Jan van Genten. De oceaan is hier de beste provisiekast in de wereld voor deze vogels. Onderweg vanaf de hoogte zie je de eilanden liggen, maar als je eenmaal in het dorp bent is er weinig van te zien. We klauteren nog even een stukje omhoog en zien dan wat van de eilandjes. Nu weer 20 km terug rijden en dan zijn we weer op de weg terug naar Russenes. Even buiten de plaats Honningsvåg drinken we koffie, we waren al het stadje in gereden, maar nergens was plaats. Nu dit was ook een goed plekje en we kunnen zo waar buiten koffie drinken aan de picknicktafel. We rijden weer verder, onderweg komen we Willi Deutz weer tegen op weg naar de Noordkaap. We zwaaien naar hem, het zal toch nog wel even duren voor hij er is. Onderweg hebben wij trouwens ook mensen op de fiets en lopend gezien op weg naar de Noordkaap. Tegen half twee hebben we parkeerplaats aan het water waar we lunchen, hierna rijden wij verder en komen om drie uur aan bij de camping. We doen even rustig aan. Ik hoef niet te koken want vanavond hebben we weer een etentje. We hebben voor zalm gekozen. Het is weer een gezellige avond. Tegen half tien keren we camper waarts.

  • 20 Juni 2015 - 13:04

    Kitty:

    Ik kon Glesvaer alleen maar in de buurt van Bergen vinden op google maps. Maar gelukkig kwam ik via Magerøya bij Gjesvaer. Wat één letter toch uit kan maken! Wat een prachtige omgeving. Ik kan mij voorstellen dat jullie daar naar toe zijn gereden!

    Dikke kus, Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ria

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 54901

Voorgaande reizen:

29 Mei 2015 - 10 Juli 2015

Naar de middernachtzon.

30 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: