Op weg naar Alta. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu Op weg naar Alta. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu

Op weg naar Alta.

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Juni 2015 | Noorwegen, Russenes

Vrijdag 19 juni 2015 dag 15
Vandaag worden we wakker van het kletteren van de regen op het dak van ons huisje. Als we om half tien van de camping vertrekken schijnt het zonnetje, maar of dat zo blijft, er hangt zware bewolking en daar kan best een buitje uitkomen. De reis gaat door het mooie Breidalen, de voorloper van een geweldige hoogvlakte, die tot Alta alle aandacht opeist. Ook nu zien we steeds besneeuwde bergtoppen. Even voor bij de plaats Skaida is een hangbrug over de snel stromende rivier. We zien de parkeerplaats en stoppen er. We treffen het want we zijn daar met vier personen, ook Mieke en Cor waren er gestopt. Buiten miezert het wat, maar dat kan ons niet deren. We lopen over de hangbrug. Op het plateau aan de overzijde heb je een mooi uitzicht op de snel stromende rivier. Als we daarna weer verder rijden zie je op sommige plekken echte toendra’s, waar de rendieren genoeg vers mos kunnen vinden. Er zijn op het moment niet erg veel rendieren te zien, af en toe een aantal tussen de 30 en 50. We rijden zuidwaarts waar de bebossing weer toe neemt. Vlak voor Alta drinken wij koffie en dan is het nog een half uur rijden naar Alta zelf. Daar doen we wat boodschappen en rijden dan door naar het Alta Museum waar om twee uur de rondleiding begint. Als we daar aankomen, eten we nog snel even een broodje, de tijd vliegt vandaag voorbij. De rotstekeningen in Alta staan op de lijst van Unesco Wereld Erfgoed. De eerste rotstekeningen werden ontdekt in de herfst van 1973. Het aantal wordt geschat op 6000. De groepen in dit gebied zijn verbonden met houten voetpaden, omdat anders de vegetatie wordt beschadigd. Waar de grond vertrapt is, heeft de vegetatie enkele generaties nodig om weer te herstellen. De oudste rotstekeningen zijn ongeveer 6000 jaar geleden gemaakt de jongste rotstekeningen zijn ongeveer 2000 jaar oud. De rotstekeningen werden gemaakt in een gesteente dat licht gekristalliseerd van een grijsgroen zandsteen, een “metazandsteen”, die zeer fijnkorrelig, massief en hard is met een hoge kwartsinhoud. Dit gesteente is zeer oud, ongeveer 1800 miljoen jaar. De rotstekeningen zijn in het gesteente gebeiteld met een beitel die gemaakt is van een harde steensoort en een slaggereedschap van steen of van een gewei. We krijgen een rondleiding met uitleg van een gids die vertelt wat we zien. Ook de wandeling daarna is erg mooi. Wanneer wij zijn uitgekeken rijden we naar de camping, deze ligt hier vlakbij. We komen er om vier uur aan.

• 19 Juni 2015 - 23:22

Ria Slot:

Sorry, soms is het verslag verdwenen en doe ik het op nieuw en vervolgens verzend hij het dan nog een keer. Ik weet ook niet hoe het komt!

• 20 Juni 2015 - 13:38

Kitty:

Dat geeft niets hoor, lieverd! Beter twee keer dan helemaal geen verslag!

• 20 Juni 2015 - 15:33

Hanna:

Lieve Ria en Jaap
    .geweldig weer om jullie reis op deze manier te volgen,meid al zend hij het 3x maakt mij niet uit
    Kan je alles wel goed opnemen zo!!!!!!
    liefs van Hanna

• 21 Juni 2015 - 13:55

Fred:

Hebben jullie nog last van de nacht na de zonnewende, of kan je 24 uur achter elkaar bruin worden?

Groeten Gerda en Fred