Op weg naar de Noordkaap. - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu Op weg naar de Noordkaap. - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Noordkaap.

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Juni 2015 | Noorwegen, Honningsvåg

Woensdag 17 juni 2015 dag 13
We vertrekken om half negen van de camping, want we moeten om twee uur op de Noordkaap zijn. De weg gaat langs Berkenbossen, de blaadjes van de berkenboom werden gisteren gebruikt bij het barbecueën, daar kun je goed mee roken. Onderweg stoppen we in Oldenfjord waar we even naar de souvenirwinkel gaan om kaarten en wat kleine souvenirtjes te kopen. Om kwart over elf stoppen we bij een parkeerplek aan het water om koffie te drinken. Daar staat ook de Duitse Willi met zijn Deutz tractor waar achter een caravan hangt. Hij gaat ook naar de Noordkaap is te lezen op de poster achterop zijn caravan, hij rijdt ongeveer dezelfde route als wij.
Hij heeft veel bekijks, iedereen maakt wel een foto van het geheel, zo ook ik. Na de koffie rijden wij verder. We gaan door drie tunnels waarvan de middelste het langst is. Deze is 7000 m lang en ligt 212 m onder de zeespiegel. Vroeger moesten alle rendieren uit de omgeving van Karasjok op weg naar de belangrijkste weidegronden zwemmend oversteken. Dit is echter verleden tijd: nu gaan ongeveer 45.000 rendieren door de tunnel. Dit gebeurd in het voorjaar en najaar. In het plaatsje Honningsvåg kopen we broodjes om te lunchen. Hierna rijden wij verder, vanaf Honningsvåg is het nog 33 km. De weg naar de Noordkaap lijkt wel door een maanlandschap te gaan. De Noordkaap ligt op 71 graden noorderbreedte. We komen er om half drie aan. Het regent en er staat een harde wind het is er erg koud, slechts 4 graden, als dat maar goed gaat voor de foto om 24.00 uur. In 1553 is de Kaap ontdekt door Kapitein Chancellor. En nu komen er jaarlijks zo’n 300.000 bezoekers. Op de kaap staat een grote globe. De Noordkaap zelf is een steil uit de Noordelijke IJszee opstijgende rotsformatie met een hoogte van 307 meter. Als de camper op de aangegeven plek is geparkeerd, stroom hebben we niet vandaag, gaan we op pad. Eerst kijken we bij de beeldengroep “Kinderen van de aarde”, het symbool van samenwerking, hoop en vreugde. Ik neem wat foto’s. Hier heb je gelukkig niet zo’n last van de wind. We lopen verder richting de Globe, hier kun je de wind goed voelen en wat is het koud. Even snel een foto maken en dan gauw naar binnen. We gaan naar de winkel en kijken of we nog een T-shirt voor Jaap kunnen scoren en dat lukte. We lopen naar de filmzaal waar een korte film wordt vertoond van de Noordkaap en omgeving. Voor vanavond reserveert Jaap een tafel in het restaurant. Daar gaan we om acht uur naar toe. We hebben er lekker gegeten. Als we buiten komen is net het zonnetje een beetje gaan schijnen, dat treffen we en het licht is mooi, even een paar foto’s gemaakt. Bij de Globe lijkt het wel een mierennest, ze komen allemaal op het licht af, ha, ha. Nu maar hopen dat het om twaalf uur ook zo zal zijn. Om half twaalf gaan we naar de Globe voor de groepsfoto. Er zijn nu heel veel mensen. Men heeft op de parkeerplaats 30 bussen en 90 campers geteld. Het is nog een beetje vroeg, Jaap blijft binnen nog even praten, maar ik ga naar buiten en neem wat foto’s van de ondergaande zon. Helemaal onder gaat hij trouwens niet. Het is een mooi gezicht. Wat treffen we het met dit weer voor de foto, wie had dit kunnen denken toen wij vanmiddag aankwamen. Als de foto gemaakt is blijven we nog even kijken hoe de zon weer op komt. De lucht is mooi blauw geworden. Het is een bijzondere dag geweest. Tegen half een wandelen we terug naar de camper en drinken nog een borreltje, want we zijn klaar wakker. Als het half twee is zoeken wij de krullentuin op.

• 20 Juni 2015 - 12:19

Kitty:

Leuk verslag Ria. Doordat jij iedere keer plaatsnamen opschrijft, kan ik jullie via google maps volgen en heb ik ook enig idee wat jullie tegenkomen. Ik heb ook de souvenirwinkel in Olderfjord gezien. Ik ga er vanuit dat jij je souvenirs in dat rode gebouwtje hebt gekocht.

Nog veel plezier! Dikke kus, Kitty