Op weg naar Skiboth. - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu Op weg naar Skiboth. - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Ria Slot - WaarBenJij.nu

Op weg naar Skiboth.

Blijf op de hoogte en volg Ria

21 Juni 2015 | Noorwegen, Skibotn

Zaterdag 20 juni 2015 dag 16
We vertrekken om negen uur van de camping. Onderweg hebben wij wat oponthoud omdat ze met de weg bezig zijn. We rijden een stuk op een onverharde weg en dan hoor je alle potten en pannen dansen. Vandaag rijden we de zogenaamde fjorden route, omdat we vandaag langs verschillede fjorden rijden. Fjorden zijn natuurlijke kunstwerken, die zijn gevormd toen de gletsjers zich terug trokken en zeewater door de valleien stroomde die door de gletsjers in een u-vorm waren uitgeslepen. Wij rijden vandaag onder andere langs de Altafjord, Langfjord, Badderfjord, Kvænangfjord, Lyngenfjord en de Kåfjord. Aan de Langfjord drinken we koffie en genieten van het uitzicht. Steeds prachtige besneeuwde bergtoppen. Daarna stoppen we in Badderen bij een soort vissershaventje en praten met een Noorse man die een paar vissen op een tafel heeft liggen. Een er van is een katvis, hij vertelt er bij dat deze zulke scherpe tanden heeft dat hij je vingen kan afbijten. Gelukkig is deze dood! We zeggen hem gedag en vervolgen onze route weer. Na de plaats Burfjord heb je een pashoogte van 270meter en daarna daalt de weg weer sterk. Na de brug over de Kvænangfjord gereden te hebben, gaan we over een sterk stijgende weg naar een hoogte van 400 meter. Hier hebben we een prachtig uitzicht. Hier is ook de Herberg Gildentun waar we voor de lunch fish and chips bestellen. Voor we de route verder gaan nemen we nog wat foto’s. Onderweg heel veel mooie uitzichtpunten, maar daar geen parkeerplaatsen. Bij Oldendalen stoppen wij bij het haventje, Oldendalen ligt aan de Kåfjord. Ik maak koffie terwijl Jaap buiten zijn sigaartje rookt. Ondertussen zijn ook Koos en Hilly en Wim en Tini naast ons komen staan. We maken even een praatje met elkaar en dan rijden wij verder. We rijden om de fjord heen en zien nu de besneeuwde bergtoppen aan de andere kant. Het is vier uur als we op de camping van Skiboth arriveren. Het zonnetje schijnt. We kunnen heerlijk buiten zitten. Verder doen we het rustig aan.